Installation og afinstallation

Skal jeg altid installere alle opdateringer til easyskat?

Det er altid en god ide, at installere de opdateringer, vi sender ud!

Men da vi altid tager udgangspunkt i den seneste version, når vi laver nye rettelser, er det ingen katastrofe, hvis du ikke har fået installeret en enkelt opdatering eller to, da den nye version også indeholder de tidligere ændringer.

Tjek evt. vores ændringslog for at se om du mangler en opdatering, der er vigtig for dine skatteberegninger.

Er det nødvendigt at afinstallere ældre versioner, inden jeg installerer nye versioner?

Hvis du bruger easyskat skatteberegning version 1.1.13.101 eller ældre, anbefaler vi at afinstallere alle gamle versioner, inden den nye version installeres, da nyere versioner installeres anderledes end de gamle og der derfor er risiko for, at programmet ikke bliver opdateret korrekt, eller du har 2 parallelle installationer.

Ved nyere versioner er det som udgangspunkt ikke nødvendigt, da installationen overskriver de gamle program filer. Hvis du alligevel oplever, at det ikke er alt, der er blevet opdateret, er det en god ide at afinstallere alle versioner af easyskat skatteberegning og derefter installere den nyeste version igen.

Eksisterende beregninger, der er lavet i easyskat skatteberegning bliver ikke påvirket af, at programmet afinstalleres – uanset, hvor de er blevet gemt. De vil stadig kunne åbnes, så snart den nye version er blevet installeret.

Hvordan afinstallerer jeg easyskat skatteberegning?

Metoden til at afinstallere de gamle versioner afhænger lidt af din Windows version.

Hvis du bruger Windows 10:

  • Gå ned i Startmenuen (I nederste venstre hjørne)
  • Vælg ”Indstillinger”
  • Vælg ”System”
  • Vælg ”Apps og funktioner” (i menuen i venstre side)
  • Find ”Easyskat” i listen og klik på den
  • Klik på ”Fjern”
  • Sig ”Fjern” til beskeden ”Denne app og de relaterede oplysninger fjernes”

Hvis du bruger Windows 8.1 eller en ældre version af Windows:

  • Gå ind i kontrolpanelet (Via Startmenuen i nederste venstre hjørne)
  • Vælge ”Programmer”
  • Vælg ”Fjern et program”
  • Find ”Easyskat” og tryk ”Fjern” – Svar evt. ja, hvis den spørger, om du er sikker
  • Følg herefter vejledningen

Brug af easyskat

Hvordan kan jeg få noter med på udskrifterne?

For at kunne bruge notesystemet kræver det først og fremmest, at du har Master-versionen af easyskat.

Hvis du vil skrive noterne ud, skal du i den åbne beregning gå ind under “Fil” -> “Indstillinger” -> “Udskriftsindstillinger”. Så skal du under “Noter” vælge mellem følgende muligheder:

  • Ingen noter (Standard indstilling)
  • Til internt brug
  • Til kunden
  • Til skattevæsnet

Markeringen skal stå i en af de 3 nederste for at kunne aktivere udskriften af noter i udskriftslisten.

Jeg kan ikke finde mine beregninger i Windows stifinder – Hvor er de henne?

Hvis du har gemt dine beregninger i program-mappen under notesamlinger, som easyskat foreslår som standard og du derefter bruger Windows stifinder til at lede efter dem, vil du ikke kunne finde dem, der hvor du forventer. Det skyldes, at Windows ikke umiddelbart tillader 3. parts programmer (programmer, der ikke er lavet af Microsoft selv) at gemme filer i program-mapperne.

I stedet skal du først sætte Windows stifinder op til at vise skjulte filer og mapper og derefter gå ind i din brugermappe og under AppData\Local\VirtualStore\Program Files (x86)\Easyskat\Notesamlinger vil du finde dine beregninger. Herfra kan de så flyttes til en anden placering, hvor de er lettere at finde, hvis du ønsker det.

Kan jeg selv bestemme, hvor jeg vil gemme mine beregninger?

Du bestemmer helt selv, hvor du vil gemme dine beregninger svarende til et tekstdokument eller et regneark. Som standard foreslår easyskat at gemme dem i program-mappen under notesamlinger. det er dog kun et forslag og beregningerne kan til hver en tid gemmes der, hvor det passer bedst ind i dit system.

Forslaget til, hvor beregningerne skal gemmes, kan nemt ændres, hvis du ønsker det: Under “Filer”, ”Indstillinger” og ”Opstartsbibliotek” er der mulighed for at angive, hvor man gerne vil have easyskat til at foreslå, at filerne gemmes.

Skal jeg åbne easyskat først for at åbne en beregning?

Nej, hvis du dobbeltklikker på en eksisterende beregning, vil easyskat skatteberegning automatisk åbne den.

Skal jeg skrive fødselsdatoen ind 2 gange?

Nej. I vinduet “Person oplysninger” er det nok at skrive fødselsdatoen i feltet “Fødselsdato” og så skrive de sidste 4 cifre i feltet “Cpr-nummer”, så danner programmet selv det samlede cpr-nummer.

Andet

Jeg har en Mac computer – kan jeg så bruge easyskat?

Desværre ikke: easyskat kan kun bruges på pc’er med Windows.

Hvordan kan jeg se, hvilken version af easyskat skatteberegning jeg har?

Når du står i begyndelsesvinduet (det der bliver vist lige når du starter easyskat op), skal du vælge “Om Easy-Skat” og klikke på “Installerede skatteår…”.

Derved vises en liste over, hvad din licens indeholder:

  • Hvilke skatteår, du har adgang til
  • Hvilken beregningsversion du har (Standard, Professionel eller Master)
  • Hvor mange brugere licensen giver ret til
  • Om din licens giver ret til at bruge note systemet